CONTACT

© 2018 - Ideoom

 Bart Schouten 

innovatie en verandering

Telefoon:

06-13114915

 

Email:

bart@ideoom.nl

Adres:

Vrouwenlaan 76

8017HS Zwolle

  • LinkedIn Social Icon
Bart Schouten VOORT facilitator, programmamanager, interim manager

August 17, 2015

Please reload

Recente berichten

Die lenige nek van de innovator

January 24, 2018

1/4
Please reload

Uitgelichte berichten

Complexiteit ontstaat, eenvoud moet je ontwerpen

September 15, 2015

 
 
Het is een van de belangrijkste motto’s in mijn werk. Overal waar ontwikkeld wordt, zie je de neiging om in complexiteit te verdwalen. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een nieuw concept, het opzetten van een proces, het neerzetten van een ICT-systeem, de ontwikkeling van een strategie, het ontwikkelen van een product, het schrijven van een manual, het herontwerpen van een organisatie, etc.

 

Lijst met wensen

Het is begrijpelijk dat het gebeurt. Zodra er beweging komt in een organisatie, proces of product, heeft iedereen een lijst met wensen. Wat eenvoudig begon, groeit steeds verder aan tot grote proporties. In een coöperatieve houding om  veel wensen te vervullen , probeert men er het beste van te maken. Met als resultaat vaak voorkomende zaken als een onhelder concept, een onbeheersbaar systeem, een onbegrijpelijk product.

 

Essentie

Ik geniet nog regelmatig van de verkregen  inzichten als ontwerper , op zoek naar eenvoud. Het gebeurde onder je handen dat zaken complex werden. Het vraagt veel inspanning en iteraties om tot de essentie te komen. Het kost tijd en moeite om steeds verder te reduceren, maar het is de moeite meer dan waard.

De hang naar eenvoud is er wel. Jaren geleden riep iedereen dat het KISS (Keep It Stupid Simple) moest zijn. Nu hoor je dat het gaat over ‘simplicity’. Veel organisaties willen ‘LEAN’ zijn. In de praktijk zie je echter dat het ontwikkelen van eenvoud voor de eigen organisatie nog niet zo eenvoudig is.

 

Enkele tips

Onderstaande tips helpen mij op de route naar eenvoudige oplossingen.

  1. Voordat je iets gaat ontwikkelen zorg je voor een heldere opdracht met een doelstelling:  wat wil je bereiken?  Vraag bij iedere toevoeging af of het bijdraagt aan je doel.

  2. Durf bij alle ‘noodzakelijke’ onderdelen van je onderwerp te vragen naar het waarom. Blijf vervolgens de  waarom-vraag  steeds weer herhalen. Zaken kunnen heel vaak anders worden opgelost.

  3.  Durf te kiezen.  Uit angst om een feature te laten liggen wordt er veel te veel meegenomen. Volledigheid lijkt een deugd, maar zorgt voor complexiteit. Daardoor haken mensen af, of worden er fouten gemaakt.

  4.  Kruip in de huid  van een klant of gebruiker. Wat hebben zij nodig? Er zijn prachtige methoden om samen met betrokkenen tot ontwerpen te komen.

  5. Laat je concept, product, proces of dienst  proberen door potentiële klanten , medewerkers, etc. Je zult heel snel ervaren waar het te complex aan het worden is.

Als ik het rijtje overzie zijn het open deuren, maar toch gaat het erg vaak mis.

 
 
 
 
 
 
Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons
Please reload

Zoeken op tags